26 september 2007

Det kan redan vara för sent

De sista dagarna har jag fått mig en tankeställare. Anledning: äldre kär släkting har fyllt många år. Släkten har firat och samlats.
Plötsligt insåg jag att gamla godingar som känts stabila och pigga plötsligt inte är lika alerta längre. För första gången kändes de faktiskt gamla (eller äldre om man så vill).
Hur många gånger har jag inte tänkt att nu ska jag åka till den och den och ställa frågor om sådant som hände före jag ens var påtänkt. Hur var det att börja skolan? Var fick de sin första kyss? När blev de kära och varför? Hur gick det till när de fick ett yrke? Hur såg det ut i Finström förr i tiden? Hur roade man sig? Hur tränade fotbollslaget?
Där stannade det, en massa frågor, inga svar. Kvalificerad gissning är att det inte blir mer än tankar och några ord på en blogg. En tankeställare räcker inte för att få ändan ur vagnen. Kanske jag blivit för gammal nu, inte lika nyfiken längre ...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...