09 mars 2015

Övervintrade pelargoner


I höstas när det var dags att "natta" pelargonerna läste jag någonstans att man kunde ta dem ur krukan och bara sätta dem i en papperskasse över vintern. Eftersom jag inte är speciellt odlingsintresserad tyckte jag det lät som en ypperlig idé.
Tre pelargoner har alltså övervintrat, utan någon som helst kärlek, i en papperskasse i vedförrådet. Där står för övrigt också mina stora pelargoner som jag övervintrar i kruka. Förrådet har ingen värme så pelargonerna har en hård tillvaro under vintermånaderna - ibland överlever de, ibland inte.
I helgen plockade jag fram kassen utan några större förhoppningar. Lite förvånad konstaterade jag att alla tre verkade ha liv i sig. Nu har jag planterat om dem och väntar med spänning på hur de ska att ta sig.
Krukorna är för övrigt vanliga terrakottakrukor som jag sprejmålat.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...