31 mars 2015

Ballong+gips="ägg"


Det gick inte att stå emot. Jag var helt enkelt tvungen att testa på att göra ägg med hjälp av ballonger och vanlig gipsmassa. Såg det i ett forum på nätet.
Så här enkelt var det.
1. Blås upp ballongen så den töjs ut.
2. Blanda gipsmassa 1-2 dl enligt anvisningen på gipsförpackningen.
3. Använd en helt vanlig plasttratt för att hälla gipsmassan i ballongen. Kan vara lite trixigt men det går. Viktigt att du blåst upp ballongen så den är uttöjd.
4. Blås upp ballongen "lagom" mycket. Lagom vet du vad är när du gjort ditt första "ägg".
5. Knyt ihop ballongen så luften inte slipper ut.
6. Rulla runt ballongen så gipsmassan fördels inuti. Man behöver inte satsa på ett helt ägg. Jag ville ha "hål" i mina för att kunna plantera eller pynta i dem.
7. Låt det hela härda några timmar.
8. Klipp sönder ballongen och fram kommer ditt "ägg".
Jag tyckte det var enklare än jag hade trott. Men jag var förstås inte ute efter ett helt perfekt resultat. Ganska sköra är det förstås.
"Äggen", eller kanske är skålar en bättre benämningen, kan man om man vill måla med exempelvis vattenfärg.
Jag tänker påskpynta mina med blommor, mossa och vad som finns i huset.
På det kommer bilder när det är klart. Påsken har inte flyttat in här hos mig ännu.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...