29 juni 2015

Tips från Bratislava

Tjuvstartade med en semestervecka precis före midsommar. Bratislava var målet. Dit tog vi oss med ett billigt morgonflyg till Prag och sedan en fyra timmars tågresa för en billig penning. Framme i Bratislava var vi på eftermiddagen. Slovakiens huvudstad har knappt en halv miljon invånare. Här är känslan snarare småstad än storstad. Vi bodde i gamla stan och det är nog där man ska bo om man tillbringar några dagar här. Vi fick otroligt fint hotell med en suverän frukost för 80 euro/natt, rummet var en svit.
Här kommer några tips om du är på väg till Bratislava.

Håll utkik
Under de fem dagar vi var i Bratislava kunde vi bland annat gå en på ungersk festival där det bjöds på musik, mat och försäljning allt med ungerska förtecken. Ett av Slovakiens mest populära band höll en gratiskonsert på torget som vi bara ramlade in i. Vi hittade också Design week – en häftig utställning i sex våningar i något som måste kallas ett rivningshus. Så rådet är helt enkelt att hålla ögon och öron öppna. Någon info om dessa evenemang hittade vi ingenstans – åtminstone inte på engelska. Broschyren ”The secret door to Bratislava” ger lite udda och bra tips om främst mat- och fikaställen.
Se och göra
Bratislava är ingen stor stad så det mesta kan upplevas till fots. Vill man går det turer med minibuss i gammal stil där man får en känsla för stadens historia. En sådan tur tar dig också upp till slottet.
Bron Nový Most har en utsiktsplattform (och restaurang) 85 m upp som är väl värd ett besök.
En udda och något smaklös sevärdhet är den blå kyrkan, som är blå både på in- och utsidan.
Vi besökte Slovakiens nationalgalleri, som är under renovering och därför visades en samlingsutställning med slovakiska kvinnliga skulptörer. En riktigt spännande utställning! Gratis inträde dessutom!
Äta och dricka
Det finns många mysiga caféer i staden bland annat vid Stora torget. Eftersom gamla stan inte är stor är det bara att flanera runt och upptäcka pärlorna. Till exempel Foxford, Urban House eller Moods Bakery & Coffee.
På kvällen bjuder gamla stad på riktigt bra puls. Restauranger och barer kantar gatorna och på de flesta är det fullt. För slovenskt käk kan man till exempel besöka Prasna Basta (testa getosten med kolasås och inkokt päron). Den lokala maten påminner om den du får i Tjeckien och välj öl till. Det inhemska vinet är inget vidare. Vill man äta lite mer internationellt är brasilianska Rio ett bra alternativ. Räkna dock med att priset är minst det dubbla mot inhemskt.
Utfärd till Wien
Satsa på en dagstur till Wien som bara ligger 60 km bort. Vi valde båt, det var kul att åka på Donau och dessutom fick vi vara med om en slussning. Det går snabbare med buss eller tåg.
På en dag ser du förstås inte så mycket av Wien så det är bäst att bestämma på förhand om du har något måste. Vi hade två: äta wienerschnitzel och gå på ett anrikt café.
Scnitzeln fick bli dagens lunch och den var supergod. Vi hamnade av en slump på Café Central. Härlig atmosfär och goda bakverk till förvånansvärt överkomligt pris.
Sammanfattningsvis är Bratislava värt ett besök. Finns kanske inte så mycket att se och uppleva men stämningen är avslappnad och mysig.
Vi tog buss tillbaka till Prag där vi tillbringade två dagar innan hemresa. Prag är Prag och få städer kan konkurrera med Prag när det gäller stadsbilden.
Fler bilder från Bratislava finns här.