30 juni 2015

Shibori för sommarskjortan


Vitt är inte min favoritfärg men jag tycker den kan vara fräscht på sommaren. Därför jag köpte en vit bomullsskjorta när värmen började smyga sig på. Använde den en gång innan jag tyckte den måste "piggas upp". Som så ofta här hos mig blev det man-tager-vad-man-haver-tekniken som gäller. Tog sista slattarna av batikfärgen, blandade marin med lite svart och körde igång.
För att få mönstret tog jag några pappersklämmor, klädnypor, gummisnoddar och klippte till två fyrkanter av en vanlig foam-förpackning. Detta packades ihop i ett "paket" och lades ned i det cirka 60-gradiga vattenbadet. Jag använder Panduros batikfärger - väldigt enkelt och det finns en bra beskrivning på deras hemsida.
Slutresultatet blev över förväntan.
Måste passa på att gnälla lite. Om man tillverkar en skjorta i 100% bomull varför måste då sytråden vara syntet? I det här fallet gör det inget att de vita sömmarna syns men i alla fall ...



När skjortan var klar lade jag i en bit av ett lakan. Jag stänkte på lite gult ("fläckarna"). Eftersom färgbadet var ganska svalt blev färgen ljusare.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...