31 juli 2014

Workshop gelliprint


Gelétryck (gelliprint) har blivit sommarens nya grej här hos mig.
I dag var moster Marina här på gelétrycks-workshop. Vi ägnade fem timmar i källaren med att släppa loss färger och former. Hur kul som helst. Resultatet blir varierande, högt och lågt, lyckat och misslyckat. Tekniken är så pass enkel att det bara är att köra på.
Jag är väldigt glad att ha en källare där man kan hålla på med diverse kreativa aktiviteter utan att behöva var rädd för att "smutsa" ned.
Mina hemgjorda gelliplates har nu hållit för två rejäla workshops.
Här har jag skrivit vilket recept jag använt. Efter första användningen smälte jag ned dem och använde lite mer gelatin samt lite socker (som jag läst ska vara bra för hållbarheten). Jag tror också att det beror på vilka valsar man använder hur plattan reagerar. Akrylfärgen har också betydelse för ett lyckat slutresultat. Den som hittills fungerat bäst för mig är Panduros eget märke.
Ett tips är att köpa glycerol (glycerin) i Sverige, det är svindyrt på apoteket här på holmen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...