07 juli 2014

Åländska ord för småfolk


Inspirationen kan komma plötsligt och helt oväntat. Så var det när jag skapade prototypen till en pekbok med åländska ord. Insåg att jag själv blivit dålig på att använda en del typiska lokala ord och uttryck. Språket verkar, på gott och ont, bli allt mer allmängiltigt. Tycker jag i alla fall.
Så när två vänner, båda gravida, skulle komma på besök, ramlade slanten ner. Jag plockade helt enkelt fram några "åländska" ord och tog lite bilder av sånt som fanns här hemma. Klistrade in dem i pekböcker köpta på loppis, gav dem ett omslag av papper som jag marmorerat för flera år sedan och pyntade med några bilder ur en gammal bilderbok.
Det ryms inte så många ord i en pekbok men några som fick rum var bykmaskin, trunk och semla.
Är nöjd med resultatet - förutom att bilderna inte håller bästa kvalitet. Nu får det bli lite produktutveckling innan jag gör fler.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...