28 maj 2009

Rabarbermums


Ett inre kall tvingade mig i kväll att skörda fräsch rabarber för att röra ihop årets första rabarberkaka. Denna syrliga skönhet är ju som allra godast just nu.
Jag plockade några fina stjälkar, satte på ugnen och började baka. Allt gick bra tills jag skulle blanda i mjölet. Jag behövde 4 dl och i påsen fanns bara en. Nödsamtal till grannen klarade krissituationen. Men när det var dags att blanda i bakpulvret tog det stopp. Hittade till slut en burk matsoda som jag improviserade med.
Kakan blev trots allt supergod. Fast en likadan kan jag nog inte göra igen för hela bakverket var ett enda improviserande med Monicas äppelkaksrecept som grund.
På bilden skymtar en bukett liljekonvaljer som jag tog med hem efter gårdagens debutpromenad på stadens friluftsområde på Järsö (jag plockade dem förstås utanför området). Det var en riktig pärla som jag gärna återvänder till, många vandringsstigar att gå längs så det blev både motion och naturnjutning.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...