07 mars 2014

Aldo Londi


För två år sen skrev jag om mina blå-turkosa loppisinköp. Nu verkar det som de kan vara ett fynd med stort F.
Jag sökte uppgifter om finländskt retroglas från Notsjö när jag stötte på en bild av en exakt likadan vas som jag köpt. Bitarna föll på plats efter lite mer "nätforskning". Jag fick fram att vasen var designad av Aldo Londi för italienska Bitossi. Serien heter Rimini Blu och enligt vad jag kan förstå är vasen troligen tillverkad på 1950-talet eller eventuellt i början av 60-talet.
Roligt att få veta lite om sakerna man har även om jag köpte dem för att tycke uppstod. Lite häpen blev jag när jag hittade en "kopia" av min vas till salu för 200 euro. Jag betalade tolv.
Ljusstakarna har tyvärr ingen signatur (finns en på den fyrkantiga som inte går att tyda). Kanske är de också värda lite mer en de två tre euro jag betalade.
Kan tänka mig att sälja dem men här på holmen finns knappast någon Aldo Londi-samlare.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...