12 augusti 2011

Veckans verktyg


Semesterveckan börjar lida mot sitt slut. Har ägnat den åt att skära en mängd passepartout till mina grafiska blad. Skärandet är ganska kul men trixigt. Ett litet felskär och intrycket blir snett. Och så måste man ha koll på måtten. Det har gått rätt bra. Bara två stycken som jag har varit tvungen att göra om helt.
Jag har använt en ny passepartout-kartong som är lite tunnare än den jag haft tidigare. Den kräver inte samma kraft i ”skäret” och därmed är det enklare att hålla verktyget rakt.
Det är linjalen i aluminium som jag använder för att skära till själva ”bildhålet” - den ger det snedställda snittet. Ett fiffigt verktyg som faktiskt inte är svårt att hantera och resultatet blir riktigt proffsigt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...