20 januari 2010

Gamla foton, tvål och malet

Har forskat lite i släktens gamla papper den senaste veckan. Jag har varit på jakt efter gamla bilder som min morfar tog av gamla åländska gårdar i början av 1900-talet. Mening var att han skulle göra en bok men så gick det inte.
Jag styrde första kosan till landskapsarkivet där jag tittade igenom material som mormor deponerat. I hennes pärm fanns bland annat en massa kontraböcker på Mathias Eriksson.
Där kunde man läsa vad familjen handlat på bok och när. Exempelvis den 12 januari 1930 inköptes till Norrstunas:
1 kg smör 26:-
1 kg margarin 17:-
1 kg sirap 6,50
1 pkt Blenda (svårt att tyda) 1,50
1 st tvål 7:-
0,5 kg ost 15:-
0,5 kg malet kött 4:-

Gissar att det var dags att baka. Tänk att då var en tvål dyrare än ett halvt kilo malet.
Bilderna på gårdar hittade jag på Ålands museum. Fotona var tagna sommaren 1924 av morfars vän Einar Rudskog. De hade fotograferat gårdar i alla åländska kommuner denna sommar så jag gissar att de fick ligga i.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...